Meny

Lukk

SPØRSMÅL OG SVAR

Hva består Pasta CarboNADA av?

Pasta CarboNADA består av havrefiber og glucomannan og kan brukes som erstatning for pasta, nudler og ris. Pasta CarboNADA leverer tre ulike pastatyper: spagetti, lasagneplater og nudler.

Er Pasta CarboNADA helt fritt for karbohydrater?

Pasta CarboNADA inneholder 3,04 prosent karbohydrater, noe som i alle praktiske henseender er å regne som fritt for karbohydrater. Til sammenligning inneholder vanlig tørr pasta 69 prosent og polert ris cirka 75 prosent karbohydrater.

Hva er glucomannan?

Glucomannan er et vannløselig kostfiber som utvinnes av konjak-roten (Amorphophallus konjac) og kan absorbere opptil 200 ganger sin egen vekt med væske. Denne egenskapen har gjort at glucomannan er blitt brukt som et hjelpemiddel til slanking, siden det gir metthetsfølelse og dermed gjør det enklere å ikke spise for mye.

Er glucomannan et slankemiddel?

Glucomannan er den eneste matvaren EU har uttalt at har en slankende effekt, men da i pulver- eller tablettform og i kombinasjon med andre virkemidler som økt aktivitet og et generelt lavere energiinntak. Pasta CarboNADA er derfor ikke et slankemiddel, men en matvare som hjelper deg å holde kaloriinntaket under kontroll samtidig som du spiser godt, og dermed øker sjansene for at du går ned i vekt.

Er Pasta CarboNADA helt som vanlig pasta?

Pasta CarboNADA er ikke laget av hvetemel, men glucomannan og havrefiber, så den oppfører seg litt annerledes. Blant annet trekker den til seg mindre væske enn vanlig pasta og trenger også mindre koketid. Når du spiser pastaen, vil du kanskje oppleve at den har litt mer tyggemotstand enn vanlig pasta, og slik sett er mer slik italienerne liker den – al dente.

Kan jeg bruke Pasta CarboNADA som vanlig pasta?

Ja. Pasta CarboNADA egner seg i alle retter du vanligvis bruker pasta eller nudler i.

Er karbohydrater farlig?

Nei, karbohydrater er ikke farlige. Tvert imot er de livsviktige for kroppen fordi det er fra karbohydratene kroppen skaper energi. Problemet er det som kalles høyglykemiske karbohydrater, som vi finner i blant annet hvitt hvetemel og sukker, og som vi spiser altfor mye av. Dette bidrar til at fedme, hjerte-kar-sykdommer og diabetes 2 er i vekst, noe som gjør at blant andre helsemyndighetene er bekymret.

Hvorfor er mindre karbohydrater bra?

Et moderat inntak av karbohydrater er bare bra, spesielt gjennom grovt korn og grønnsaker. Problemet oppstår når du får i deg for mye høyglykemiske karbohydrater gjennom hvetemel og sukker eller er i for lite aktivitet til at du greier å forbrenne dem. Da fyller de opp glykogenlagrene i leveren og omdannes til kroppsfett. Det er derfor bra å redusere inntaket av høyglykemiske karbohydrater der du kan.

Hva menes med høyglykemiske karbohydrater?

Grovt sett klassifiserer man karbohydrater etter hvordan de påvirker blodsukkernivået i kroppen, samt hvor fort eller sakte blodsukkeret stiger ved inntak av ulike karbohydrater. Når vi sier høyglykemisk, betyr det at karbohydratene får blodsukkeret til å stige fort ved at de raskt blir omdannet til glukose, som igjen gjør at kroppen produserer mye insulin. Over tid kan et kosthold med for mye høyglykemiske karbohydrater føre til fedme og livsstilsykdommer som diabetes 2.

Den glykemiske indeksen rangerer matvarer fra 0 til 100 (druesukker = 100), og tommelfingerregelen er at jo lavere på indeksen en matvare er, jo sunnere er den med tanke på blodsukkernivå og insulinproduksjon. Høyglykemiske matvarer er definert til dem med en skår på mer enn 70, moderat til 55–70, og lav er under 55.

Hvetemel har en glykemisk indeks på 75.

Et kvalitetsprodukt fra Norisma AS.

Kontakt oss på tlf. 21 56 09 80 Send oss en e-post ved spørsmål